Redan 3 veckor i Portugal😍

Efter Duorodalen så fick det bli Porto, vår favoritstad i Europa. Då vi läst att det varit många inbrott i husbilarna som ställts sig på parkeringsplatser nära centrum, så blev det en camping strax utanför Porto. Camping Orbitur i Magdalena, en riktigt tråkig och mörk camping, där man fick ställa sig som man ville under träden. Här kändes det tryggt och vi skulle ju inte tillbringa vår tid på campingen.

(null)

Det blev buss in till Porto, en resa som gick i full fart på slingriga och trånga gator.
I väntan på bussen kan man alltid passa på att läsa lite😁. Perfekt med läsplatta när man skall vara borta ett halvår, bara att ladda ner nya böcker efter behov.

Vet inte om ni kan se hur trångt det är mellan husen, men här vill man helst inte köra med husbilen.
Bussen däremot verkade inte ha några större problem🤣
(null)

Porto, staden vi båda älskar❤️

5 € kostade det att testa 5 olika portviner, det kan man ju inte missa.

Vi stannade här i 5 dagar och besökte även stranden nedanför campingen, här blev det även ett dopp i Atlanten.

Efter 5 nätter på camping ville vi nu hitta en fin plats vid havet. Det blev ett fantastiskt ställe i Maceda. Ett paradis för surfare, mycket folk på dagtid men inte så många som stannade över natten. Vi och ett par i husbil var där annars var där nog bara surfare. Endast parkering, men vilket läge👍.

För er som vill ha koordinaterna till denna fina gratisplats så är de enl. nedan.
(null)

Efter några dagar åkte vi vidare och då vi behövde tvätta så hamnade vi på en ställplats.
Vagasplash, en ställplats med ett fantastiskt trevligt värdpar. Som sagt vi behövde tvätta, men upptäckte att det inte fanns tvättmaskin till gästerna😢. Men det löste sig fantastiskt bra, värdparet tog hand om vår tvättkorg och skötte tvätten åt oss. För € 5, fick vi tvätten tillbaka fint i en plastback. Frukostbröd beställde man på kvällen och levererades nästa morgon till bilen.
Ett ställe vi verkligen kan rekommendera € 11.50 inkl.el. Här fanns också tillgång till saltvattenspool med en temperatur på 22.

Efter 3 nätter åkte vi till en ställplats vi hittade för 2 år sedan, i Foz do Arelho.
En fantastiskt vacker plats som ligger i en lagun. Själva ställplatsen är inte så märkvärdig, men fantastiska omgivningar. Här betalade vi €8 inkl. el och wi-fi.
Utsikten från bilen var helt ok👌.
(null)

Strandpromenaden, vilken ibland känns som man är i öknen.

Byn ligger ca 10 minuters promenad från ställplatsen och här finns både affär och apotek.

Vi passade även att på fredagskvällen på att gå ut och njuta av både god mat och dryck.

Oktober månad har visat sig från sin bästa sida och vi fortsätter njuta av det liv vi nu lever.

Lena & Thomas

thomaslena.blogg.se

Här berättar vi om våra resor med husbilen och livet som pensionärer.