Våra första dagar i Portugal.

Vi lämnade Bilbao med siktet inställt på Porto, men då vi inte har bråttom så tog vi en övernattning i Leon. Där fanns en parkering för husbilar centralt i staden, här kunde man tömma samt fylla vatten utan kostnad. Här stod vi bara över natten innan vi fortsatte till Portugal och Porto.

(null)

Porto är en av våra favoriter, jag (Lena) har varit här många gånger genom jobbet och nu blir det 3:e gemensamma besöket med husbil.
Första gången parkerade vi i fiske- och småbåtshamnen med en fin promenad längs floden in till ❤️-t av Porto (se första bilden), förra året stod vi på en tråkig camping utanför Porto, i år blev det en pendelparkering med en Metro-station precis ovanför (2:a kortet).
Så känslan är att det blir svårare och svårare att hitta bra ställen för övernattning iPorto.

(null)

Vi tog metron in till vad vi anser är ❤️-t av Porto. Inga munskydd krävdes i Portugal till skillnad från Spanien. Precis innan vårt stopp åker vi över Dom Luis- bron, där man ser nästan hela inloppet.

Vi har en tradition när vi är i Porto, prova portvin och fota Thomas vid en fontän🤣

Här kommer mer kort från Porto.

Efter Porto var det åter dags att ta in på camping, vi ville tömma, fylla vatten och ha Wi-Fi. Vi hamnade då i Torreira, verkar vara en riktig sommarstad som nu kändes rätt stängd.

Vårt nästa stopp blev Figueira da Foz, ny bekantskap för oss. Här fanns en husbilsparkering nere vid hamnen. Ingen service, endast parkering. När vi skulle betala blev vi stoppade från en man i en annan husbil. Här behövde man inte betala enligt honom……… , vi gick på det. Efter promenaden i omgivningarna så satt böterna på vindrutan. Endast 5€ som man kunde betala på ett kontor inne i saluhallen😁
(null)

Efter detta gick vi tillbaka till husbilen för att kolla damfotboll, Sverige - Frankrike på Ullevi. Vårt barnbarn Ingrid 7 år gick in med landslaget❤️

När väl matchen hade börjat, tog jag (Lena) en promenad längs stranden. Helt plötsligt kommer jättevågen som fäller mig och drar mig ut i vattnet. Riktigt otäckt blev det och trodde faktiskt inte att jag skulle klara det. Till slut kunde jag kravla mig upp och har nu lärt mig en läxa.

Missade ju att det fanns flera varningsskyltar, dessutom med blinkade lampor.
(null)

Förutom detta och våra böter så var det en mysig stad, här lite bilder från våra promenader i omgivningarna.

Efter 2 nätter här fortsatte vi till Setubal och en liten fin camping precis vid havet.

Här hade vi tänkt bli några dagar, med för mycket flugor som gjorde att man knappt kunde sitta ute.
Så efter 2 nätter beslutade vi oss för att ta snabbaste vägen till Luz. Här befinner vi oss nu och kommer stanna drygt 2 veckor. Campingen är rena lyxen, här finns pool både ute och inne, samt spa. Här har vi varit varje vinterresa och man kan inte ha det bättre👍. Idag har vi varit vid poolen och imorgon blir det en cykeltur in till Luz. Lagos ligger också nära men dit väljer vi att ta bussen.

Thomas & Lena
För dagliga uppdateringar hittar ni oss på instagram under namnet