Våra första veckor på rull i Europa😁

Vi startade hemifrån, knappt 4 mil från Göteborg för att ta färja till Kiel 27/09-22.

(null)

I Göteborg var det riktigt "skitväder" och då känns det alltid lite extra att man är på väg till värmen.

Vi gick direkt till hytten när vi kom ombord och upptäckte att "toan" så att säga redan var full🤣 Fick detta snabbt fixat av trevlig personal och sedan blev det mat och lite kortspel. Man kan säga att här fanns bara en värdig vinnare😁

Vi körde av i Kiel och körde genom Hamburg utan att hamna i köer fast det inte var helg.
Förra året körde vi Moseldalen med flera stopp under resan, i år har vi planerat att endast stanna för mat och sömn.
Första natten stod vi på en gratis ställplats som vi besökt flera gånger tidigare. Vi märkte dock att den inte längre fanns med i ställplatsapparna. Nu fanns också en ny skylt uppsatt, men det var kväll  så vi stannade och kopplade in oss på elen.
(null)

Nästa morgon körde vi genom Tyskland och nästan hela Belgien. Man passerar många fina byar när man väljer att inte åka betalvägar.

På kvällen hittade vi en fin ställplats nära gränsen till Frankrike i Boillon.

Resan fortsatte nästa dag genom Frankrike, men det dröjde flera timmar innan vi kom ihåg att sätta på de fula märkena vi måste ha i Frankrike🤣. Gäller alla bilar över 3,5ton.
(null)

Vi stannade lite tidigare för natten, det var fredag och riktigt fint väder☀️☀️☀️.
Hittade en fin plats i en liten by som hette Mountbouy. Här hade man ordnat fina platser med el och picnicbord. Vanligt att de flesta mindre orter i Tyskland och Frankrike ordnar gratisplatser för husbilar, men sällan i så här vacker miljö.

Vi tog en promenad i omgivningarna och eftersom det var fredag, tittade vi också in på den lokala puben.

Nästa dag gjorde vi ett stopp för lunch och hittade en helt underbar affär .

Nästa natts nattparkering var inte lika fin, tråkig stad, tråkig plats och dessutom dåligt väder. Men med lite löjromskex före middagen, så blev det en trevlig kväll som avslutades med lite spel.

Nästa dag kom vi fram till vårt första mål på resan San Sebastian.
Sist vi var här stod vi på en ställplats i stan, men där stod man så tätt att man knappt kunde öppna dörren. I år valde vi istället Camping Iguelda, där bussen stannade precis utanför och gick varje halvtimma till stan. I Spanien är det fortfarande krav på munskydd i kollektivtrafiken.

San Sebastian
San Sebastian är ju känt för sina många michelinkrogar men också för sina Pintxos. Vi gick in för Pintxos på restaurangerna i gamla stan.

Vi promenerade även längs strandpromenaden och inne på shoppinggatorna. San Sebastian är en riktigt mysig stad😁

Här stannade vi i 3 nätter innan vi drog vidare till Bilbao.
Vi tog oss till ställplatsen högt över stan, med en fantastisk utsikt. Även här kunde vi ta bussen ner till centrum, bussen gick var 20:e minut så det var smidigt. Tyvärr fick man bara stå här 2 nätter och vi kom på eftermiddagen, så det blev bara en heldag i Bilbao.

Vi besökte den stora saluhallen som ligger precis vi gamla stan

Här fanns också en stor avdelning med bl.a. pintxos. De fick bli några här med, det dröjer innan vi är i Spanien igen.

Nu drar vi vidare mot Portugal och Porto, mer om detta i nästa inlägg.
Ni kan även följa våra dagliga uppdateringar på instagram då under namnet