Santa Pola, karantän och snabb hemresa genom stängda gränser.

Det blev Santa Pola som blev vårt sista stopp i Spanien. Här hade vi det riktigt skönt och med en pool med 32 grader, kändes som riktig "semester" på camping Bahia de Santa Pola.z

(null)

Själva staden kanske inte var den mysigaste, eller så hann vi inte upptäcka de bästa delarna.

Fredagen den 13 mars, märkte vi att något var på gång när vi skulle handla. Många hyllor gapade tomma och vi fick inte alls handlat det vi tänkt😥.

På lördagen kom beskedet att vi nu satt i karantän och inte fick lämna campingen utom för att köpa mat. Endast en person per hushåll fick gå till affären och nu infann sig en overklig känsla.
Allt förutom livsmedelsbutiker, apotek och bensinstationer hade stängt. På söndagen behövde vi köpa bröd, det blev att gå till bensinstationen precis utanför campingen. Man fick inte komma in, utan fick handla i en liten lucka. Ingen trafik och allt kändes helt öde.
(null)

Nu hade man även stängt ner poolområdet, vilket gjorde att lusten att stanna kvar och bara kunna sitta utanför husbilen inte kändes aktuellt. Vi hörde också att man troligtvis snart skulle stänga gränserna. Då var det lätt att fatta beslutet, nu åker vi hem.
Vi kom iväg på måndagsförmiddagen och hade precis kört över franska gränsen, när vi fick beskedet att Frankrike stänger sina gränser. Inte mycket trafik genom Spanien, vi gjorde ett stopp för att handla. Enbart en av oss fick gå in i affären och nu gällde plasthandskar som man fick direkt i entrén.

Nästa morgon startade vi tidigt och körde genom hela Frankrike och tog oss över till Tyskland innan vi stannade för natten.
(null)

Nu hade vi kommit till Tyskland och nu var det inte längre karantän som gällde. Konstigt kändes det att se folk i grupper som inte tänkte på att hålla avstånd.

Vi hade ju klarat Frankrike på en dag, så nu var målet att vi skulle köra genom Tyskland innan det var dags för vila.  När vi sent passerade gränsen till Danmark, fick vi tydliga besked om att vi inte fick göra några stopp på vägen till Sverige. Enda tillåtna stoppet var om vi var tvungna att tanka, vi fuskade och stannade vid en tapp för att sova 1 timma😁. Sedan bar det iväg till Grenå där vi skulle ta nattfärjan. Vi kom i sista minuten, men de höll färjan så vi hann på 1 minut innan den skulle avgå.
Nästan inga privatpersoner, tror vi var 4 husbilar och resten långtradare. Här kunde vi inta sofforna och vila, gott om plats och här kunde vi lätt hålla avstånd.
(null)

Så sista dygnet passerade vi både Tyskland och Danmark.
Hemresan tog 3 dygn, tanken innan Corona var 14 dagar och besök på vingårdar.
Vi är glada att vi åkte hem som vi gjorde och inte fastnade någonstans.

Vår första vinterresa i Portugal och Spanien kan sammanfattas -
143 nätter och 891 mil. Nu håller vi tummarna att vi är klara med Corona nästa höst, då det är dags att ge sig av igen. Tror inte vi klarar att gå hemma en kall och mörk svensk vinter😁.

Eva
2020-03-22 @ 15:11:21
URL: http://mecamping.se

Välkomna hem! Europa ligger kvar och inväntar oss efter detta. ❤️

Anonym
2020-03-22 @ 21:57:39

Skönt att ni är hemma på säker mark. Dock känns det hela ganska deppigt😔 Tack för uppdateringarna på er resa. Det har varit underhållande 😁 Håller tummarna för att er nästa tur blir mer enligt plan. Stor kram💕 //Lotta