Lite rull har det blivit😁

Vi kom ju hem från Spanien till påsk och det dröjde nästan 2 månader innan vi kom iväg med husbilen igen. Först och främst berodde det på att vi hade en hel del att göra hemma, som att få hus, garage och förråd ommålade. Men också den kalla och ostadiga våren samt att vi väntade på vår första vaccination.
Målningen började bli klar och 1:a sprutan fick vi i början på maj, så i slutet maj kände vi oss åter redo.
 Vår första tur gick till vår dotter med familj i Stockholm och vi gjorde ett stopp på  vägen upp, på Bråvikens golfklubb i Norrköping. Detta var första gången vi valde en ställplats vid en golfbana och troligtvis den sista ( vi spelar inte golf🤣), då vi väcktes redan vid 7-tiden av att man klippte gräset precis utanför👎. Men vi kom iväg lite tidigare än normalt, då vi vanligtvis brukar vakna runt nio-tiden.
Vi fick en härlig vecka tillsamman med dottern och hennes familj och äntligen fick vi träffa vårt färskaste barnbarn Nils❤️.
(null)

Nu hade ju även vädret blivit soligt och varmt så snart efter hemkomst fick det bli en tur till vår favorit, ställplatsen på Hönö.
Vi åkte dit redan på torsdagen, då vi vet att det snabbt blir fullt och vi har ju turen att vi inte behöver vänta till fredag efter jobbet. I dessa lägen tycker jag verkligen synd om de som jobbar, men de ger ju oss lediga chansen till fina platser.
Vi fick en underbar långhelg, träffade vänner hemifrån vilket ledde till en trevlig kväll på "bryggan".
  (null)

Våra vänner som har sommarhus i Torslanda hörde av sig och kom med sin båt och besökte oss😁. Vi fixade tapas till lunch och de hittade en båtplats precis där vi dukat upp.

Efter lunch blev det dax för en härlig båttur och jag fick tagit mitt första dopp och det var faktiskt riktigt skönt.

Sedan slog hungern till och vi beslutade att åka till Marstrand för att äta middag. Tji fick vi, allt var bokat, gick inte ens att få en öl. Detta var första helgen då man släppt på restriktionerna när det öppettider och antal gäster på restaurangerna. Så det slutade med pizza på Hönö🤣.
Nästa morgon flyttade vi husbilen hem till våra vänner för att åka ut och fiska makrill. (null)

Men vi fick tji även när det gällde fisket, så vi åkte in till Vinga för att bada och ha lite picknick.
(null)

Vilka dagar det kan bli när man drar iväg med husbilen utan att ha planerat någonting.
Efter detta fick det bli en vecka hemma innan det var dags att ta med våra äldsta barnbarn till High Chaparral.

På campingen är det full rulle med alla barn, här finns även en liten sjö för bad.
Även om de har kul på campingen så är det ju inne på High Chaparral allt verkligen händer. Våra barnbarn går verkligen in för det här och har säsongskort.

Så har ni barn eller barnbarn så rekommenderar jag er en resa hit, även om vi (farmor & farfar) var helt slut efter 2dagar🤣.
Vår nästa tur gick till Karlskrona och Dragsö camping, då hamnade vi på camping igen, fast vi helst undviker detta. Men nu var det dags att besöka våra vänner från Spanien som har säsongsplats där.
Vi hade tur och fick en plats bredvid dem och första kvällen bjöd de på kroppkakor. Artiga som vi är, sa vi att vi kan prova, men det räcker med en som vi kan testa.
(null)

Tur vi skulle dela på en, för det här var verkligen inte vår grej😢
Det var en fin camping och vi kunde ta en guidad båttur direkt från Campingen till Nättraby.

Vi fick härliga dagar tillsammans och Thomas fick köpt sig en "sparkcykel".

Denna gång var vi inte ens inne i själva Karlskrona, vi har ju varit där många ggr tidigare och det är en otroligt mysig stad, väl värt ett besök.
Efter 4 dagar styrde vi kosan mot Öland och ställde oss på ställplatsen i hamnen i Borgholm. Det var riktigt varmt så latmasken som aldrig är långt borta när vi är ute och åker slog till. Här lagade vi faktiskt bara frukost och njöt av att sätta oss till dukat bord.
  (null)

Precis efter vi beställt maten, sa jag att ikväll bjuder jag. Thomas ropade snabbt tillbaka kyparen och beställde 2 GT🤣🤣🤣🤣.

Det var otroligt varmt, så lyckan var total när jag hittade en badstege längst ut i hamnen.
Denna gången besökte vi bara Borgholm under våra dagar på Öland.
Ställplatsen i hamnen ligger perfekt och nu kan jag ju även bada här, så att kunna parkera vid vattnet med en kort promenad till centrum är perfekt.
Nu for vi raka vägen hem för att fixa lite innan midsommar och ja, midsommar firade vi i vår "hemmahamn" dvs Hönö. Det tar ju ca 1 1/2 timma för oss att åka dit inklusive färjeturen, så inte konstigt att vi ofta är där.
Blev en härlig midsommarhelg med långbord på "bryggan". På denna ställplats umgås man mer med övriga gäster än på en vanlig, eftersom man samlas på bryggan och inte sitter så mycket utanför sin egen bil.
Någon hade gjort tårta som vi alla fick smaka och till nattamat blev det kräftor köpta direkt från fiskebåten.

Efter denna helg blev det en vecka hemma i huset för att sedan flytta ut i husbilen på gårdsplan.
Nu hade dottern med familj kommit från Stockholm och tagit över huset.
Efter en vecka hos oss var det åter dags att bege sig till Hönö. Denna gången hade vi hyrt ett hus till barn och barnbarn med 8 bäddar, själva låg vi i husbilen.
Det blev en perfekt vecka då vi fick möjlighet att träffa alla, även om all inte var på plats hela tiden.
Vi kunde faktiskt se havet från huset och badplatsen låg inte alltför långt bort.

Många bad blev det och många minnen skapades❤️. Så nästa sommar hoppas jag att vi hittar ett hus, förhoppningsvis lite högre upp efter kusten. För att samlas på detta sätt gav mersmak😍.

Efter 2 veckor med barn och barnbarn bokade vi spa-paket på Lögnås gård i Laholm.
På vägen dit gjorde vi ett stopp i Halmstad och stod vi på City Camp i Halmstad. Perfekt läge om man vill göra stan. Vi tog våra fordon och åkte mot centrum för lite gott att äta och dricka.

Det blev en trevlig kväll och nästa morgon for vi vidare mot Laholm.
Vi hade bokat husbilspaket, med ställplats, spa, 3-rättersmiddag och frukost.
Vi fick badrockar,  handdukar och badtofflor och begav oss till spa-avdelningen.

Det var fint och vi njöt både inne och ute, själv gjorde jag spa-ritual med 8 "ingredienser ".
Välkomstdrinken var inte riktigt i vår smak, men gick ner ändå😁.
(null)

Kvällens 3-rätters var enligt oss under all kritik. Förrätten bestod av ett litet salladsbord, varmrätt fanns 3 alternativ som serverades som buffé, torrt, tråkigt och vi hade säkert fått bättre mat på någon vägkrog. Efterrätten, en cheesecake med färska jordgubbar fick dock mer än godkänt och trots att jag som diabetiker inte äter efterrätt fick det bli så, eftersom jag fortfarande var hungrig.
Däremot var frukosten riktigt bra och de fyllde på med varmt nybakat bröd med kort intervall😁.
Så vår rekommendation om ni åker hit med husbil, boka inte paket. Boka spa och frukost, middag lagar ni säkert bättre i husbilen.  Kanske har vi för stora krav, men vi hade förväntat oss mer på ett ställe som detta.
Lite roligt var att man kunde beställa Cava till rummet/husbilen för 425kr. Vi hade redan denna flaska i husbilen, då vi köpt med oss ett antal från Spanien. Inköpta på Lidl för 50-lappen, köpte även några till extrapris för 40kr. Vi beställde ingen🤣🤣🤣
(null)

När vi skulle åka hem och såg att regnet var i antågande efter helgen, så bestämde vi oss för att inte åka direkt hem. Det blev 2 nätter på Lövstavikens småbåtshamn i Falkenberg och när vi kom fanns 2 platser kvar, vi hade tur och platsen vi hade sist var ledig (bästa platsen).

Vi hade ju inte planerat detta, så vi tog oss till centrum för att handla lite mat. Men väl där kom vi fram till att vi lika gärna kunde äta lunch på stan, innan vi handlade😁.
Blev en god lax på Henrikssons👍 och med detta säger vi hej för denna gången. Imorgon bär det hemåt😁.

Ha det gott😍

thomaslena.blogg.se

Här berättar vi om våra resor med husbilen och livet som pensionärer.