Framme i Sant Pola

Vi lämnade ett regnigt Trelleborg med morgonfärjan till Rostock och körde av i ett lika regnigt Tyskland.
(null)

Vi stannade och sov på ställplatser eller vanlig parkering under resan ner. Enda gången vi betalade var på en ställplats i Gerstungen i Tyskland. Där hade man ordnat 2 husbilsplatser centralt med möjlighet att köpa el. Vi kostade på oss el för 1 Euro och jag både blåste och plattade håret😁.

Här någonstans märkte vi att kranen i köket droppade och läckte. Ett problem vi snabbt vill lösa, så vi åkte vidare till Berger i Offenburg-West, där vi fick kranen utbytt medans vi drack kaffe. Kalaset gick på 140 Euro, som skulle vara ett riktigt bra pris då de gjorde det utan kvitto.

Vi lyssnade på svensk radio under hela vår resa och blev tveksamma på fortsatt färd när vi kommit en bit in i Frankrike. Nu skulle Frankrike stänga ner och inga onödiga resor i Europa skulle göras.
Vi hade redan kört mer en halva resan och beslutade oss för att fortsätta, nu med skämskudden på😢.
I södra Frankrike kom solen fram och temperaturen steg snabbt till 24 grader. Trots nedstängningen i Frankrike stötte vi inte på några kontroller vare sig i Frankrike eller när vi passerade gränsen till Spanien.
(null)

Enda kontrollen kom när vi skulle in i Valencia, då de flesta av Spaniens regioner är stängda för icke nödvändiga in- och utresor. Vi var lite oroliga om vår resa skulle sluta här, men vi blev utan några frågor insläppta. Så nu blev det raka vägen till campingen i Santa Pola.
Här fick Thomas bekänna färg när det gäller fickparkering. Men med hjälp av snälla svenskar som gav råd och höll koll på träd, antenn, cykelställ, så kom vi fint på plats.

På andra siden bilen har vi vår egna oas med häck runt om.
(null)

Nu har vi varit här några dagar, spenderat mycket tid vid poolerna, 1 pool med 32 grader och ouppvärmd som i dagsläget håller 20 grader. Vi väljer 32:an🤣.

Vi har även promenerat nere i stan och på strandpromenaden. Vi börjar sakta vänja oss vid att alltid ha munskydd på när vi lämnar husbilen. Vid poolen är det också ok att vara utan när badar eller ligger still och solar☀️. Man spritar solstolen innan man lägger sig och spritar den igen när man lämnar den.  (null)

Igår gick vi till "woken", en restaurang precis utanför campingen som vi hört skulle vara bra.
Helt ensamma på en restaurang med plats för flera hundra😥.
För ca 150 kr/person kunde man beställa så många rätter man orkade, många blev det och favoriten Pekinganka blev en starter men även ett avslut.

Många anser att vi gjort fel som rest och hade vi planerat avfärd några dagar senare hade vi nog stannat hemma. Men nu är vi här och skall njuta i värmen och tänka på er därhemma😁.