Rullat på genom i Tyskland, Luxemburg, Frankrike och Spanien för att nu landat i Duorodalen i Portugal.

Vi startade med att ta färjan Göteborg-Kiel, trevlig båttur med god mat. Tidigare har vi åkt Trelleborg-Rostock men så skönt att redan vara i Tyskland när man vaknar.
Vi fick ett blandat väder vår första dag och vår första natt spenderade vi i i Neuenkircken-Vörden, där ett företag gjort iordning fina platser med el, helt gratis😁.
(null)

Vi hade nu siktet inställt på Moseldalen och där stannade vi först i Brodenbach där vi parkerade på en liten parkeringsplats gjord för 2 husbilar precis vid floden.

Nästa morgon fortsatte vi till Cochem och tog in på en camping en bit innan stan. Vi tog våra cyklar in till Cochem för lite stadsvandring och lunch.

Vår resa fortsatte längs Mosel en kort sträcka till Berkastel, en otroligt mysig stad.
Där bilderna får tala😁

Efter detta var planen att besöka Trier, Tysklands äldsta stad, men vädret var inte det bästa så vi åkte vidare. Under dagen körde vi in i Frankrike och fick sätta på de gula, fula märkena om döda vinkeln.
(null)

I dåligt väder är det ingen idé att göra några längre stopp utan nu rullade vi på. Blev en natt på parkering utanför en livsmedelsbutik utanför Troyes i Frankrike.

Även nästa natt blev på en parkering utanför ett litet köpcentrum, då regnet fortsatte var det inte lockande att ta sig ur bilen.
Nu var GPS:en inställd på Duorodalen i Portugal och innan vi körde in i Portugal blev det en sista natt i Frankrike. Denna gång tog vi in på en fin camping precis vid havet i saint-Jean-de-Luz.

Vi har nu vår GPS inställd på icke betalvägar och då kör man genom fina små byar som ofta har den här skylten. Här kan man övernatta, tömma tankar och fylla vatten helt gratis. Denna typ av platser saknar vi i Sverige. Här blev vårt första stopp i Spanien på denna resan, byn heter Duenas. Totalt var vi 3 bilar som stannade för natten här, en holländsk, en tysk och vi.

Trots att det nu var soligt och varm så ville vi bara komma fram till Duorodalen, så vi rullade på genom Spanien och nådde redan på förmiddagen Portugal.
(null)

Snart var det dags att ta sig ner i dalen på sepentinvägarna, väldigt smala och väldigt högt upp startade vi. Tror jag halvlåg mot vänster hela vägen ner i dalen. Bilderna gör inte rättvisa för hur brant med samtidigt vackert det var.

Här duggar vingårdarna tätt och troligtvis blir det ett besök, men eftersom Thomas inte dricker vin, så är det inte målet med resan.
Många skriver irriterat att man inte längre vill åka till Portugal då man förbjudit fricamping. Vi älskar Portugal och när de finns många platser där det är tillåtet att stå både gratis eller till en liten summa så kan man inte klaga.
Nu har vi dragit handbromsen i Peso da Regua på en ställplats vid en av broarna som går över floden. Här betalar vi 3 euro/ dygn inkl. el, finns även möjligt att tömma tankarna.
Här är precis så vackert som vi hört att det skulle vara och nu är även värmen med oss.

Det var allt för denna gången, nu skall vi njuta här i dalen innan vi drar vidare till Porto😁
Lena& Thomas

Anonym
2021-10-08 @ 13:46:53

Härlig resa dock saknar jag koordinater till era Ställplatser och campingar 👍

2021-10-08 @ 13:47:17

Anonym
2021-10-08 @ 14:20:24

Mest fotograferade huset efter Mosel

Lena
2021-10-08 @ 15:07:05

Vi är lite dåliga på det där med koordinater, men får försöka lära oss.

Maggan och Ingemar
2021-10-08 @ 16:29:57
URL: http://illviks.blogspot.com

Så härliga bilder. Visst är det kul att åka söder ut när regnet och mörkret kommer. Själva är vi i Italien men åker hem om en månad. Tyskland är ju underbart med alla sina korsvirkeshus. Kör lugnt.

bmlarsreseblogg
2021-10-08 @ 18:35:02

Så kul att få se bilder från Peso da Regua, där vi stod ett par dagar medan vi utforskade den vackra Dourodalen.